Dresscode alebo čo si obliecť do Iránu?

Môj bežný outfit: Dlhá košeľa, šatka a legíny

Keď som kupovala letenky do Iránu, trvala som na tom, že berieme iba osemkilovú príručnú batožinu. S kufrom plným plaviek a kraťaskov je to pohoda, no pri balení sa do Iránu myslite na to, že všetko vaše oblečenie bude mať dlhé nohavice a rukávy.

Irán je islamská republika, čo znamená, že je tam zakázaný alkohol, drogy a odhaľovanie sa. To posledné platí najmä pre ženy. Poďme si ale najskôr prebrať tú jednoduchšiu časť, pánsky dresscode.

Chlapi teoreticky môžu chodiť v kraťasoch a tielku, no takýto outfit vám prejde možno niekde v púšti, alebo keď si pôjdete zabehať či zahrať futbal. Na ulici sa na vás budú dívať ako na totálneho idiota. Mladí zajkovia si dovolia úlet v podobe krátkych rukávov, no väčšina chlapov nosí nohavice, košeľu a prípadne aj sako.

Keď som minule hovorila, že Peržania sú zdvorilí gentlemani, platí to aj pre ich oblečenie. V niečom škaredom by Iránec nevyšiel na ulicu. Aj ženy si potrpia na krásu. Najmä vo väčších mestách kašlú na tradičné čádory a obliekajú sa veľmi pekne a modene. V pobožných mestách zase uvidíte samý čádor. Burku som nevidela ani jednu.

Copper Bazaar, Yazd, Irán

Vakil Bazaar, Shiraz

Žena musí mať zahalené celé telo. Žiadne výstrihy, krátke nohavice, ani krátke rukávy. Troštvrťové rukávy sú ešte OK. Oblečenie nesmie byť obtiahnuté a odhaľovať krivky tela. Aj ja som si nakúpila pár vriec, ale nie je to až tak treba. Baby tam bežne nosili šaty previazané v páse. Nesmie byť však zreteľná línia zadku (obtiahnutá sukňa).

Legíny sú v poriadku, pokiaľ na nich máte zvršok dopoly stehien- teda šaty alebo tuniku. Výstrih nesmie byť. Ideálnym strihom je dlhá košeľa alebo košeľové šaty. Mala som aj voľné nohavice a blúzku. Celkovo najmä na teplejšie mesiace odporúčam čo najviac voľné oblečenie, fajnovo pod tým prefukuje.

Na hlave musíte niečo mať, buď je to šatka, ale ak je zima, tak pokojne aj čapica či klobúk. V pobožnejších mestách stretnete ženy v čiernych čádoroch, z ktorých im vykúka iba tvár. V takom Teheráne sa na takéto nehrajú a šatka sa nosí len tak na pol hlavy. Ja som ju mala permamentne za krkmi, takže som si ju pripínala sponkami, ktoré mi dala Alíkova žena Sajideh.

Ak sa bojíte, že vám bude pod šatkou horúco, tak vás poteším. Nie je to také hrozné. Ak je ľahká a dobre si ju uviažete, bude vám pekne vetrať. Navyše, nie je vidieť ak si zrovna zabudnete umyť vlasy.

Ak si teraz myslíte, že vy sa nikomu prispôsobovať nebudete, tak vedzte, že v Iráne majú zložku polície, ktorá kontroluje dodržiavanie morálky. Ak vás teda chytia v kraťasoch alebo bez šatky, tak vás normálne zabásnu. V cele ostanete dovtedy, kým vám niekto neprinesie adekvátne zahaľovátko. A to ešte máme šťastie, že sa za to nebičuje, ako voľakedy.

Irán je taký samostatný vesmír, ktorý má v sebe ešte také maličké vesmíriky. V praxi to znamená, že na verejnosti ste cnostný a pobožný moslim, no doma si môžete robiť čo chcete. A väčšina to aj tak robí. Bežne sa tu robia underground párty, pije sa tu, fetuje a súloží. Nič z toho však nesmie opustiť múry vášho domu.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FOTO: Yazd alebo kurz prežitia v púšti

FOTO: Isfahán alebo V živote ste nevideli nič krajšie